Latar Belakang

Baju kebaya adalah pakaian tradisional yang digunakan oleh wanita Indonesia dan Malaysia yang diperbuat darpada  kain kasa yang disesuaikan dengan kain sarung, batik, atau pakaian tradisional yang lain seperti songket dengan motif warna-warni.

kebayadipercayai berasal daripada negara Arab dan membawa baju kebaya (yang Arabnya “abaya”) ke Nusantara ratusan tahun yang lalu. Lalu menyebar ke melaka, jawa, bali, sumatera dan sulawesi. Setelah penyesuaian budaya yang berlangsung selama ratusan tahun, pakaian itu diterima oleh penduduk setempat.

Sebelum tahun 1600 di Pulau Jawa, baju kebaya adalah pakaian yang hanya digunakan oleh golongan keluarga kerajaan di sana. Selama zaman penjajahan Belanda di Pulau ini, wanita-wanita Eropah mula mengunakan baju kebaya sebagai pakaian rasmi. Saban hari, baju kebaya diubah dari  menggunakan barang tenunan mori kepadapenggunaan sutera dengan sulaman warna-warni.

Pakaian yang sama  yang disebut “nyonya kebaya” diciptakan pertama kali oleh orang-orang Peranakan yang berasal daripada Melaka. Mereka mengunakannya dengan kain sarung dan kasut cantik bermanik-manik yang disebut “kasut manek”. Kini, nyonya kebaya sedang mengalami pembaharuan, dan juga terkenal dalam kalangan wanita bukan asia.

One thought on “Latar Belakang

  1. blog yang menarik , khususnya untuk tatapan kaum wanita . pemilihan warna latar belakang yang sesuai menunjukkan kelembutan si pemakai khususnya kebaya , dan informasi yang lengkap . good job…saya berminat dengan blog anda.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s